ΟΣΙΟΣ ΣΙΛΟΥΑΝΟΣ Ο ΑΘΩΝΙΤΗΣ
Ο
ΟΣΙΟΣ Σιλουανός ο Αθωνίτης (=Αγιορείτης) είναι μία από τις μεγαλύτερες σύγχρονες
φυσιογνωμίες του αγιορείτικου και γενικότερα του ορθοδόξου μοναχισμού.
Το 1892 ήρθε στο Άγιον Όρος, στη μονή του Αγίου Παντελεήμονος (Ρωσικό μοναστήρι). Μικρόσχημος μοναχός έγινε το 1896 και μεγαλόσχημος το 1911.
Η ζωή του στον Άθωνα, διαποτισμένη από τη διαρκή μνήμη του Θεού, ξεχώριζε για τη συνέπεια και την ακρί βειά της τόσο στους πνευματικούς αγώνες όσο και στις μοναστηριακές διακονίες.
Υπομονετικός
και μακρόθυμος, πράος και άκακος, τα πεινός και υπάκουος ο όσιος
Σιλουανός, κέρδισε την αγάπη και την εκτίμηση των συμμοναστών του, αλλά
και δέχτηκε πολλές επιθέσεις από τους φθονερούς και μισόκαλους δαίμονες (μισόκαλους = που μισούν το καλό).
Έχοντας
παραδώσει τον εαυτό του ολοκληρωτικά στο Θεό, πολύ σύντομα αξιώθηκε να
λάβει το δώρο της ακα τάπαυστης ευχής από την Κυρία Θεοτόκο, αλλά και να
δει τον ζώντα Χριστό μέσα στο ναό του προφήτη Ηλία, στο μυλώνα της
μονής.
Η θεοφάνεια
εκείνη ήταν ο σημαντικότερος σταθμός της ζωής του. Από τότε η οξεία
πνευματική αίσθησή του έγινε ακόμα οξύτερη. Αισθανόταν αφόρητο πόνο για
την αμαρτία. Λυπόταν και έκλαιγε για τις ψυχές που βρίσκο νται μακριά
από την αλήθεια. Προσευχόταν αδιάλειπτα για όλο τον κόσμο. Αγαπούσε τούς
ανθρώπους και το Θεό χωρίς όρια. Μολονότι ολιγογράμματος, απέκτησε
σπάνια σοφία και πείρα με τους αγώνες και τις μελέτες του. Η επικοινωνία
μαζί του ήταν πηγή χαράς. Η παρουσία του χάριζε ειρήνη και ανάπαυση.
Μέσα
στην προσευχή και τη δοξολογία του Θεού τελεί ωσε την επίγεια πορεία
του. Κοιμήθηκε στις 11/24 Σεπτεμβρίου 1938 [11/24: με παλαιό + νέο ημερολόγιο] στη μονή της μετανοίας του (δηλ. εκεί όπου μόναζε, στον Άγ. Παντελεήμονα).
Η
διδασκαλία του, που έχει αποτυπωθεί στις γραφές του, είναι βαθιά
βιωματική και αναφέρεται σε καίρια ζη τήματα της πνευματικής ζωής
-προσευχή, χάρη, δοκιμα σίες, ταπείνωση, ειρήνη, ελευθερία, μετάνοια,
αγάπη, υπακοή, θεογνωσία....
Σημ. "Ν": Τη βιογραφία του κατέγραψε, εκδίδοντας και τα χειρόγραφά του, ο μαθητής του αγίου, μεγάλος γέροντας Σωφρόνιος Σαχάρωφ.
Διδαχές του Οσίου Σιλουανού
"Αν ένας λαός ή μία πολιτεία υποφέρουν, τότε πρέπει να μετανοήσουν οι πάντες κι ο Θεός θα τα εξομαλύνει όλα προς το καλό".
Όποιος δεν αγαπά τους εχθρούς, σ' αυτόν δεν έχει κατοικήσει ακόμη η χάρις του Θεού.
*
Αφόρητη είναι η ζωή χωρίς αγάπη για τον Θεό. Σκότος και ανία για την
ψυχή. Όταν όμως έλθει η αγάπη, τότε είναι αδύνατο να περιγραφεί η χαρά
της ψυχής.
*
Όποιος γνώρισε την αγάπη του Θεού, αυτός αγαπά όλον τον κόσμο και ποτέ
δεν μεμψιμοιρεί, γιατί η πρόσκαιρη θλίψη για τον Θεό προκαλεί αιώνια
χαρά.
* Ας ταπεινώσουμε τον εαυτό μας, και ο Κύριος θα δώσει να γνωρίσουμε την δύναμη της προσευχής του Ιησού.
* Ψυχή που αγαπά τον Κύριο δεν μπορεί να μην προσεύχεται, γιατί την έλκει προς Αυτόν η χάρη που εδοκίμασε στην προσευχή.
* Αν κανείς προσεύχεται στον Κύριο και σκέφτεται άλλα πράγματα, τότε ο Κύριος δεν εισακούει αυτού του είδους την προσευχή.
* Η αδιάλειπτη προσευχή προέρχεται από την αγάπη και χάνεται εξ αιτίας της κατακρίσεως, της αργολογίας και της ακράτειας.
*
Τέτοιος είναι ο παράδεισος του Κυρίου. Όλοι θα βρίσκονται μέσα στην
αγάπη και από την κατά Χριστόν ταπείνωση όλοι θα χαίρονται να βλέπουν
τους άλλους ανώτερούς τους. Η ταπείνωση του Χριστού κατοικεί στους
μικρότερους κι αυτοί χαίρονται που είναι μικροί.
*
Για να σωθείς είναι ανάγκη να ταπεινωθείς. Για τον υπερήφανο, και με τη
βία να τον βάλεις στον παράδεισο, κι εκεί δεν θα βρει ανάπαυση, γιατί
δεν θα είναι ικανοποιημένος και θα λέγει: «Γιατί δεν είμαι εγώ στην πρώτη θέση;»
*
Η ψυχή του ταπεινού μοιάζει με πέλαγος. Ρίξε μια πέτρα στο πέλαγος. Θα
ταράξει για λίγο την επιφάνεια και μετά καταδύεται αμέσως στα βάθη. Έτσι
καταβυθίζονται στην καρδιά του ταπεινού οι θλίψεις, γιατί η δύναμη του
Κυρίου είναι μαζί του.
* Η υπερηφάνεια καίει σαν την φωτιά κάθε καλό, ενώ η κατά Χριστόν
ταπείνωση είναι γλυκεία και δεν περιγράφεται. Κι αν το ήξεραν αυτό οι
άνθρωποι, τότε όλη η οικουμένη θα σπούδαζε αυτήν την επιστήμη.
*
Ψυχή αμαρτωλή, αιχμάλωτη στα πάθη, δεν μπορεί να έχει ειρήνη και χαρά
εν Κυρίω, έστω κι αν έχει όλα τα πλούτη της γης, έστω κι αν βασιλεύει σ'
όλον τον κόσμο.
*
Αν οι άρχοντες τηρούσαν τις εντολές του Κυρίου και ο λαός και οι
υπήκοοι υπάκουαν με ταπείνωση, θα υπήρχε μεγάλη ειρήνη και αγαλλίαση
πάνω στη γη. Εξαιτίας όμως της φιλαρχίας και της ανυπακοής των
υπερήφανων υποφέρει όλη η οικουμένη.
* Το μέτρο της εγκράτειας πρέπει να είναι τέτοιο που να παραμένει η καρδιά στην προσευχή μετά το γεύμα.
*
Να η πιο σύντομη και εύκολη οδός για την σωτηρία: Να είσαι υπάκουος
εγκρατής, να μην κατακρίνεις και να φυλάγεις τον νου και την καρδιά σου
απ’ τους κακούς λογισμούς.
* Το καλύτερο έργο είναι να παραδοθούμε στο θέλημα του Θεού και να βαστάζουμε τις θλίψεις με ελπίδα.
*
Για να γνωρίσει κανείς τον Κύριο δεν χρειάζεται να είναι πλούσιος ή
επιστήμονας, αλλά χρειάζεται να είναι εγκρατής, να έχει πνεύμα ταπεινό
και ν' αγαπά τον πλησίον.
* Ή
απιστία προέρχεται από την υπερηφάνεια. Ο υπερήφανος ισχυρίζεται ότι θα
γνωρίσει τα πάντα με τον νου του και την επιστήμη, αλλά η γνώσι του
Θεού παραμένει ανέφικτη γι’ αυτόν, γιατί ο Θεός γνωρίζεται μόνον με
αποκάλυψη του Αγίου Πνεύματος. Ο Κύριος αποκαλύπτεται στις ταπεινές ψυχές. Σ’ αυτές δείχνει ο Κύριος τα Έργα Του, που είναι ακατάληπτα για τον νου μας.
* Καλότυχη η ψυχή που αγαπά τον αδελφό της, γιατί ο αδελφός μας είναι η ζωή μας.
* Ή ψυχή δεν μπορεί να έχει ειρήνη, αν δεν προσεύχεται για τους εχθρούς.
* Μεγάλο πρόσωπο είναι ο Ιερέας, ο λειτουργός του αγίου Θυσιαστηρίου του
Θεού. Όποιος τον προσβάλλει, προσβάλλει το Άγιο Πνεύμα που ζει σ’
αυτόν.
* Αν ο άνθρωπος δεν τα λέει όλα στον πνευματικό, τότε είναι ο δρόμος του στραβός και δεν οδηγεί στην σωτηρία.
* Είναι απαραίτητο να έχουμε υπακοή, ταπείνωση και αγάπη, αλλιώς όλες οι μεγάλες ασκήσεις και αγρυπνίες μας αποβαίνουν μάταιες.
* Ο Κύριος αγαπά την υπάκουη ψυχή και της δίνει την ειρήνη Του, και τότε όλα είναι καλά κι η ψυχή αισθάνεται αγάπη για όλους.
* Ο αληθινός υποτακτικός μισεί το θέλημα του κι αγαπά τον πνευματικό
πατέρα και γι' αυτό λαμβάνει την ελευθερία να προσεύχεται στον Θεό με
καθαρό νου κι η ψυχή του θεωρεί τον Θεό χωρίς λογισμούς και αναπαύεται
κοντά Του.
* Αν ένας λαός ή μία πολιτεία υποφέρουν, τότε πρέπει να μετανοήσουν οι πάντες κι ο Θεός θα τα εξομαλύνει όλα προς το καλό.
* Ο
άγιος Απόστολος Ιωάννης ο Θεολόγος λέει πως οι εντολές του Θεού δεν
είναι βαρειές, αλλά ελαφρές. Ναι, είναι ελαφρές, αλλά μόνον εξ αιτίας
της αγάπης, χωρίς την αγάπη όμως όλα είναι δύσκολα.
ΠΗΓΗ: "ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ"
ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΔΟΣΙΣ
ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΞΗΡΟΠΟΤΑΜΟΥ – ΤΕΥΧΗ 12-13
ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΔΟΣΙΣ
ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΞΗΡΟΠΟΤΑΜΟΥ – ΤΕΥΧΗ 12-13
Μία ακόμη, από το post Γνωριμία με το Θεό:
Καθένας μας μπορεί να κρίνει για το Θεό κατά το μέτρο της χάριτος του Αγίου Πνεύματος που γνώρισε. Γιατί πώς είναι δυνατό να σκεφτόμαστε και να κρίνουμε για πράγματα που δεν είδαμε ή δεν ακούσαμε και δεν ξέρουμε; Οι άγιοι λένε πως είδαν το Θεό. Αλλά υπάρχουν και άνθρωποι που λένε ότι δεν υπάρχει Θεός. Είναι φανερό πως μιλούν έτσι επειδή δεν Τον γνώρισαν, αυτό όμως δεν σημαίνει καθόλου πως ο Θεός δεν υπάρχει.
Οι άγιοι μιλούν για πράγματα που πραγματικά είδαν και γνωρίζουν. Δεν λένε, για παράδειγμα, πως είδαν ένα άλογο μήκους ενός χιλιομέτρου ή ένα πλοίο δέκα χιλιομέτρων, που δεν υπάρχουν. Κι εγώ νομίζω, πως, αν δεν υπήρχε Θεός, δεν θα μιλούσαν καν γι' Αυτόν στη γη. Οι άνθρωποι όμως θέλουν να ζουν σύμφωνα με το δικό τους θέλημα και γι' αυτό λένε πως δεν υπάρχει Θεός, βεβαιώνοντας έτσι μάλλον πως υπάρχει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου