Στη συνέχεια θα παραθέσουμε ορισμένα επεξηγηματικά αποσπάσματα από τον
π. Σωφρόνιο σχετικά με την κοινωνία της ζωής και ύπαρξης. Διαβάζουμε: «Η
γνώσις του Ζώντος Θεού μεταδίδεται εις ημάς εν τη πράξει της ενώσεως
ημών μετ' αυτού εν τω ιδίω αυτού Είναι»[37]. Δεν είναι μόνο η κοινωνία
στο Είναι που απαιτείται για την γνώση του Θεού. Ο π. Σωφρόνιος θα
φθάσει στο σημείο να επισημάνει ότι η ένωση με τον Θεό μεταδίδει στον
άνθρωπο τη θεία μορφή του Είναι: «Η Αλήθεια είναι το όντως Ον, "καθώς
(Τούτο) εστιν". Απεκαλύφθη εις ημάς ως το Προσωπικόν Απόλυτον Τριάς
Προσώπων εν πλήρει ενότητι και ταυτότητι του Είναι. Η ένωσις μετ' αυτού
μεταδίδει και εις ημάς την Θείαν μορφήν του Είναι, αμετάθετον εις τους
αιώνας»[38]. Σε άλλο σημείο σημειώνει: «αποκαλύπτει εις ημάς τα
μυστήρια, ουχί δι' αφηρημένης φιλοσοφίας, αλλ' υπαρκτικώς, τουτέστι
συμπεριλαμβάνων ημάς εν τω Είναι αυτού ούτως, ώστε να γίνηται τούτο
ημέτερον. Ούτως ακριβώς ζώμεν την δωρεάν ταύτην»[39]. Αυτό που
παρατηρούμε σε αυτά τα δύο αποσπάσματα είναι ότι όχι μόνο έχουμε
κοινωνία στο Είναι, αλλά αυτή η κοινωνία αφορά στη γνώση της μετάδοσης
της θείας μορφής ως το δώρο της μέθεξης στη ζωή του Θεού[40]· Μέσω αυτής
της διαρκούς εμπειρίας ο θεοφόρος άνθρωπος οδηγείται στη γνώση: «την
γνώσιν ηννόει ως κοινωνίαν εις το είναι, τουτέστιν ως την πείραν της
ζώσης μετοχής εις το Θείον Φως και ουχί ως "γνωστικάς" θεολογικάς
επινοήσεις»[41].
4. Γνώσις υπαρξιακή
Ποια είναι ωστόσο η τελική πτυχή της απόκτησης της γνώσης για τον π.
Σωφρόνιο; Είναι παρόμοια με όσα περιγράψαμε παραπάνω αλλά προσδίδει μια
ελαφρώς διαφορετική έμφαση. Δεν είναι μόνο η γνώση που αποκτήθηκε μέσα
από μια «προσωπική κοινωνία στο Είναι», αλλά αυτή η κοινωνία είναι
«υπαρξιακή», δηλαδή εμπειρική[42]. Θα
λέγαμε είναι απλά η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος. Η γνώση για να έχει
τα γνωρίσματα του υποστατικού-προσωπικού και του δυναμικού, θα πρέπει
την ίδια στιγμή να είναι εμπειρία που μοιράζεται (ή μετέχεται στην περίπτωση με τον Θεό)
ανάμεσα σε δύο ξεχωριστές υποστάσεις-πρόσωπα Με άλλα λόγια, είναι
υπαρξιακή. Διαφαίνεται επίσης μια οξύτερη αντίθεση μεταξύ της
διανοητικής, θεωρητικής γνώσης και της υπαρξιακής ή βιωματικής.
Θα επανέλθουμε στον π. Νικόλαο (Σαχάρωφ) και ποιο συγκεκριμένα σε μία
του τοποθέτηση:
Η βασική αυτή αντίθεση που επισημαίνει ο υπαρξισμός (προσωπική
υποκειμενικότητα σε αντιδιαστολή προς την απρόσωπη αντικειμενικότητα)
μοιάζει να αντανακλά τον τρόπο με τον οποίο ο γέροντας Σωφρόνιος έβλεπε
τη γνώση. Στο επίπεδο της θεολογίας, ο υπαρξισμός τονίζει την αντίθεση
ανάμεσα στα "αντικείμενα" της επιστήμης και της θεολογίας. Η
γνωσιολογική αντίθεση επιστήμης και θρησκείας περιγράφεται από τον
υπαρξισμό ως η διαφορά ανάμεσα στην υποκειμενική συμμετοχή και την
αντικειμενική αποστασιοποίηση η ανάμεσα στη σφαίρα της προσωπικής
αυτοσυνειδησίας και τη σφαίρα των απρόσωπων αντικειμένων.
42
Η σύνδεση μεταξύ «προσωπικής κοινωνίας» και του υπαρξιακού ή εμπειρικού
χαρακτήρα της είναι προφανής όταν έρχεται σε αντίθεση με τις
«αντικειμενικές», «απρόσωπες», και θεωρητικές γνώσεις των επιστημών.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν εφαρμόζεται στον Θεό ο οποίος είναι
ακατάληπτος. Το πρόβλημα που διαβλέπει ο π. Σωφρόνιος στην προσπάθεια
του να γνωσθεί ο Θεός ως «αντικείμενο» σχετίζεται με την απρόσωπη
σύλληψη Αυτού. Καταγίνεται με το ζήτημα αυτό σε διάφορα σημεία των
γραπτών του43. Ωστόσο ο ίδιος δεν ισχυρίζεται ότι η γνώση των φιλοσόφων
και των επιστημόνων είναι ψευδής γνώση, αλλά ότι είναι ελλιπής,
αποσπασματική, αφού είναι μονόπλευρη, αποκλειστικά αφορά τα του
ανθρώπου44. Τα οποία σοβαρά προβλήματα προκύπτουν είναι αποτέλεσμα
αποκλειστικά της θεοποίησης της αποσπασματικής γνώσης που επιδιώκει την
υποταγή ή την απόρριψη της υπαρξιακής45.
[46]
Η υπαρξιακή γνώση ως βιωματική περιλαμβάνει επίσης και αποσπά
ενέργεια από την πλευρά του ανθρώπου. Ο άνθρωπος ενώνεται με τον Θεό
οντολογικά[47] και αποκτά γνώση και εμπειρία:
Ούτος ο Θεός, εν τω απ' αιώνος Είναι αυτού, είναι η αναζητουμένη υφ'
ημών απόλυτος Αλήθεια. Η γνώσις της Αληθείας ταύτης είναι δυνατή ουχί
άλλως, ει μη δια της ελεύσεως εν ημίν της δυνάμεως αυτής, δια της
υπαρκτικής ενώσεως μετ' αυτής… Η υπαρκτική γνώσις της Αληθείας δίδεται
εις ημάς ως δώρον αγάπης του Δημιουργού προς την λογικήν κτίστιν.
[48]
Αυτό το δώρο της αγάπης με τη σειρά του επιτρέπει και ενθαρρύνει τον άνθρωπο
να ζήσει τη ζωή του Θεού την κοινωνία στο Είναι. Η οδός «προς την
υπαρκτικήν
κατανόησιν του Προαιωνίου Όντος» ταυτίζεται με την τήρηση των
εντολών του Θεού: «Η διαλεκτική ημών διανόησις δεν συμπίπτει προς τα
δεδομένα της Αποκαλύψεως. Και ο Κύριος δεν προσεπάθησε καθ' υπερβολήν να
εξηγήση το Μυστήριον τούτο, αλλ' υπέδειξεν εις ημάς την οδόν προς την
υπαρκτικήν
κατανόησιν του Προαιωνίου Όντος: την οδόν των εντολών»[49].
Είναι σημαντικό πριν στραφούμε στις θέσεις του γέροντα Σωφρονίου περί
των φιλοσοφικών και επιστημονικών μεθόδων για την απόκτηση της γνώσης,
να κάνουμε μία διευκρινιστική παρέμβαση. Ενώ ο π. Σωφρόνιος ήταν γνώστης
του φιλοσοφικού και θεολογικού υπαρξισμού των αρχών του 20ου αιώνα, οι
ομοιότητες που έχει με αυτά τα ρεύματα σκέψης είναι μόνο εξωτερικές:
Ωστόσο παρά τα κοινά στοιχεία και τις πιθανές επιρροές σε φιλοσοφικό
επίπεδο είναι παρακινδυνευμένο και λάθος να θεωρήσουμε ότι η γνωσιολογία
του εν λόγω συγγραφέα πηγάζει από τον υπαρξισμό, ή έστω στηρίζεται σε
αυτόν κατά ένα μέρος της. Η γνώση στην οποία στοχεύει ο υπαρξισμός είναι
κατεξοχήν υποκειμενική και ανεπιβεβαίωτη. Ο Γέρων Σωφρόνιος όμως, όλη
του η θεολογία, εννοούμενη ως αποκρυσταλλωμένη δογματική συνείδηση,
εκφράζεται με βεβαιότητα και παρρησία. [50]
Ο π. Σωφρόνιος αντικρίζει την φιλοσοφική κουλτούρα της εποχής του και
την χρησιμοποιεί ως μέσο για να εκφράσει με ακρίβεια τη δική του
«προσωπική κοινωνία στη ζωή και στο Είναι του Θεού» σε μια κατ' ουσίαν
υπαρξιακή, και όχι διανοητική, συνάντηση.
Στην Γνωσιολογία του π. Σωφρόνιου συναντούμε περιγραφές του τρόπου με
τον οποίο οι άνθρωποι προσπαθούν να αποκτήσουν τη γνώση καθώς και τις
διακριτές ομάδες στις οποίες οι άνθρωποι τελικά εντάσσονται. Με βάση την
προαναφερθείσα ανάλυση της υποστατικής αρχής για την απόκτηση της γνώσης
και ιδιαίτερα της γνώσης του Θεού, ως προσωπικής, ζωντανής και
υπαρξιακής, θα προσεγγίσουμε τις αντιλήψεις του π. Σωφρονίου περί της
φιλοσοφικής και επιστημονικής γνώσης. [51]
Σημειώσεις:
10.
Ιερομον. Νικολάου (Σαχάρωφ), Αγαπώ άρα υπάρχω, σελ. 19(13).
11. Μητρ. Ιεροθέου (Βλάχου), σελ. 34-35: «η ορολογία της θεολογίας του
[π. Σωφρονίου] επηρεάσθηκε εξωτερικά από τα φιλοσοφικά ρεύματα που
συνάντησε στην εποχή του, στους τόπους όπου έζησε. »
12.
βλέπε Ιερομον.
Νικολάου
(Σαχάρωφ
), I Love Therefore I Am, σελ.
11: "Fr. Sophrony enriches his theological language with ideas that go
beyond the traditional means of expression of 'classical' theology. He
absorbs the riches of world philosophy, literature, poetry, art. Through
his own mystical experience he integrates these different layers of
thought into one single vasion. This latter makes up what we may call
the 'teaching of Archimandrite Sophrony'".
13. Βλέπε Περί προσευχής, σελ. 99(62). Για μια παρόμοια διάκριση, αλλά
με βάση τις "εγγενείς" ικανότητες, βλέπε Π. Ιωάννου Ρωμανίδη, "Jesus
Christthe Life of the World", ένα άρθρο που παρουσιάστηκε κατά τη
διάρκεια Συνεδρίας του ΠΣΕ, στη Δαμασκό, 5-9 Φεβρουαρίου 1982, και
δημοσιεύθηκε στα Αγγλικά στο Xenia Oecumenica, τομ. 39, σελ. 232-278,
http://www.romanity.org/htm/rom.19.en.jesus-christ-the-life-of-the-world.01.htm. Και βλέπε Μητρ. Ιεροθέου (Βλάχου), σελ. 29-30.
14. Βλέπε Οψώμεθα τον Θεόν καθώς εστί, σελ. 326(209).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου